Nieuws in de optiekbranche

‘How fragile we are’

25 mrt om 00:01

Sting’s liedje zit in mijn hoofd en hoewel het over een iets andere situatie gaat is het toch ook toepasselijk op deze tijd. Want als het Corona virus iets aantoont is het wel hoe kwetsbaar we zijn. De wereld ligt plat en het leven staat stil of….misschien toch ook niet helemaal. Dagen geleden schreef ik […]

Over strategie, marketingconcept en doelgroep

24 mrt om 00:01

We zijn vorige week een beetje aan het eind van het verhaal begonnen. Namelijk met de communicatie. Die kan echter alleen succesvol zijn als er eerst een plan, een strategie en een doelgroep bepaald zijn. Zonder dat is communicatie doelloos, stuurloos, inconsequent en daarom ook zinloos en misschien wel schadelijk. Die doelgroep is meestal het […]

Corona Update

23 mrt om 00:01

Tussen alle marketing- en communicatiebespiegelingen door eerst weer even een update over de actuele stand van zaken. Steeds meer winkels besluiten vrijwillig hun deuren te sluiten omdat ze niet aan de RIVM richtlijnen kunnen voldoen. Grote ketens zoals Pearle en Eyewish zijn sinds zaterdagmiddag helemaal dicht. Ace & Tate is dat al in veel Europese […]

Richtlijnen voor goede (online) communicatie

20 mrt om 00:01

Samenvattend wat we de afgelopen twee dagen geschreven hebben zou je voor een goede (online) communicatie uit kunnen gaan van de volgende richtlijnen: Zorg voor actualiteit, inspiratie, informatie en interactie Creëer een mooie website en sociale media pagina’s die qua tone of voice en look & feel in lijn zijn met de uitstraling van je […]

Creëer online awareness

19 mrt om 12:13

“Het is heftig als je ziet dat de verwachting in 2050 is dat 50 procent van de wereldbevolking myoop zal zijn. Vanuit de missie van Essilor om levens te verbeteren door middel van zicht heeft dat onze volle aandacht. Het myopieprobleem is zeker een topic voor ons”. Eyeline interviewde Gijs Maat, General Manager Essilor. Hij […]

Drie dimensies van visueel comfort

19 mrt om 11:22

Een samenvatting van het artikel van Philippe Jubin, John Buch en Derek Nankivil.’ De visuele prestaties van een contactlens zijn niet alleen gerelateerd aan gezichtsvermogen maar ook aan visueel comfort. Kunnen we aan de hand van het concept van visueel comfort, klanten nog beter voorzien van een contactlens die voldoet aan hun dagelijkse behoeften? Daarover […]

Vakgenoten in gesprek – Optiekzaak beyond 2020?

19 mrt om 10:39

Laat het systeem voor je werken De leegstand van winkels neemt nog altijd toe en ook de opticien moet scherp blijven. We zijn er stuk voor stuk mee bezig: hoe laveren we mee met de tijd; of misschien nog beter: hoe blijven we de tijd vooruit? Wat doet u om uw optiekwinkel futureproof – of […]

Safilo en Isabel Marant kondigen 10 jarige overeenkomst aan

19 mrt om 10:01

Safilo en Isabel Marant kondigen een nieuwe wereldwijde licentieovereenkomst aan voor de komende tien jaar voor het ontwerp, de fabricage en de distributie van Isabel Marant zonnebrillen en monturen. De eerste Isabel Marant-collectie wordt gelanceerd met de lente / zomer 2021 lijnen. “We zijn verheugd om een van de coolste Franse designmerken te verwelkomen in […]

Echt communiceren via sociale media

19 mrt om 00:01

Veel bedrijven en retailers gebruiken sociale media als een one-way advertentiemedium. Eigenlijk zoals de krant van vroeger. Dat zien wij ook in de optiek en zeker bij de bedrijven en winkels die het beheer van sociale media uitbesteden of van alles posten dat zij van anderen aangeleverd krijgen zonder te checken of het in hun […]

Online communicatie nu belangrijker dan ooit

18 mrt om 00:01

Zoals gisteren beloofd, besteden we de komende dagen aandacht aan ontwikkelingen in de branche en kansen voor verbetering en innovatie. Allereerst de (online) communicatie die juist nu, nu mensen meer thuisblijven, belangrijker is dan ooit en veel meer aandacht verdient. Dit is het uitgelezen moment om de eigen website en sociale media nog eens goed […]

Corona virus, a blessing in disguise?

17 mrt om 00:01

Bovenstaande quote komt van Doug Stephens en ik ben niet de eerste die dit statement repost. Tal van bekende en minder bekende influencers gingen mij de afgelopen dagen voor. En Stephens is op zijn beurt weer niet de enige die ook voordelen ziet in de malaise die het Corona virus veroorzaakt. Want zonder noodzaak is […]

Kleine plus voor Safilo in 2019

16 mrt om 00:03

Safilo heeft het boekjaar 2019 afgesloten met een plus van 3,1%. Gecorrigeerd voor schommelingen in de wisselkoers blijft daarvan 0,9% over. Die positieve ontwikkeling dankt het bedrijf vooral aan de groothandel (lees verkoop van monturen en zonnebrillen aan retailers) die een plus van 5,2% (2,8% bij gelijkblijvende wisselkoers) liet zien en aan de prestaties van […]

NCC verschuift naar 6 en 7 september 2020!

13 mrt om 15:48

Sinds de beslissing om het NCC 2020 op 15 en 16 maart in verband met het coronavirus (COVID-19) uit te stellen, is het NCC-bestuur druk bezig geweest om alternatieve data nog dít jaar te vinden. Goed nieuws, die zijn, in goed overleg met NH Koningshof, gevonden: zondag 6 en maandag 7 september 2020. Voorlopig gaat […]

Gooit Corona roet in het eten?

13 mrt om 00:01

Vrijwel iedere optiekondernemer, leverancier en retailer, die ik eerder dit jaar gesproken heb, was enthousiast over de eerste maanden. Het was druk in de winkels en de klanten kochten mooie brillen. Nu lijkt het Corona virus roet in het eten te gooien. Het afzeggen van beurzen en congressen is één ding, productieproblemen van leveranciers zijn […]

Coronavirus ook besmettelijk via de ogen?

12 mrt om 16:32

Ogen spelen misschien wel een belangrijkere rol in het verspreiden van het coronavirus dan gedacht, als het verhaal van een dokter in China blijkt te kloppen. Een arts van de Universiteit van Peking denkt dat hij het Coronavirus heeft opgelopen doordat hij patiënten behandelde zonder dat hij oogbescherming droeg. Dat zou een bijzondere ontwikkeling zijn. […]

Essilor Revolution Events

12 mrt om 12:32

Eyeline was onlangs bij een van de drie Essilor Revolution Events die werden georganiseerd in Zwolle, Den Bosch en Amsterdam. Een fantastische avond met walking diner en diverse demonstraties waar wij, en vele zelfstandige opticiens met ons, kennismaakten met Ava™, Vision-R 800, Transitions Signature Gen 8 en de vernieuwde dynamische Essilor-klantreis. Mooi te zien dat […]

NOG Congres en ZieZo-beurs 2020 beide ook uitgesteld

12 mrt om 10:36

Na het NCC hebben nu ook de ZieZo-beurs en het NOG besloten om de evenementen uit te stellen. Het bestuur van het NOG heeft in goed overleg met de NOG congresorganisatie het besluit genomen om het jaarcongres van 1-3 april uit te stellen. Hiermee volgen ze het beleid van de Federatie Medisch Specialisten (FMS) en […]

NIEUW – ZEISS SmartLife brillenglasportfolio

12 mrt om 10:17

Vanaf 10 maart 2020 is het brillenglasportfolio ZEISS SmartLife beschikbaar. Dit volledig nieuwe glasportfolio vervangt de volgende typen brillenglazen: ZEISS Precision Multifocaal, Digital Lens, Unifocaal Individual en Superb. Met ZEISS SmartLife brillenglazen heeft u één portfolio voor alle leeftijdsgroepen, aangepast aan de uitdagingen van de (digitale) consument van vandaag de dag. Het biedt een soepele […]

Kijkje in de toekomst bij Rockmed Opto

12 mrt om 09:58

Rockmed Opto kijkt graag met u mee naar de toekomst. Ze willen u graag meenemen in de wereld van nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI). Het gebruik van kunstmatige intelligentie gaat in de (oog)zorg steeds meer een rol spelen. Kunstmatige intelligentie ondersteunt u in uw onderzoek en tilt de kwaliteit hiervan op een […]

Isabel Marant en Safilo tekenen licentieovereenkomst

12 mrt om 00:01

Safilo en het Franse modemerk Isabel Marant gaan de komende 10 jaar samenwerken aan een collectie monturen en zonnebrillen. Isabel Marant staat bekend als een luxe modemerk voor moderne jonge vrouwen. Sinds een paar jaar heeft het een flagshipstore in de hoofdstedelijke P.C. Hooftstraat en is het ook in bijvoorbeeld de Bijenkorf verkrijgbaar. De eerste […]